بررسی مقامات و الحان موسیقی عرب

در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های انها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت صنع بسحر گنجانیده شده اند.

ص مخفف مقام صبا - ن نهاوند-ع عجم- ب بیات- س سه گاه- ح حجاز و بالاخره ر مخفف مقام رست می باشند.

هر چند بعضی مقام چهار گاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.

در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات ان خواهم نمود.

مابقی را در ادامه مطلب جویا شوید .


|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
دانلود تلاوت های تصویری استاد محمد تجری

استاد محمد تجري

تلاوت بسیار زیبای سوره مبارکه مریم به سبک استاد عبدالباسط

(اختتاميه جشنواره بزرگ علوم قرآنی غرب استان گلستان - بندرگز)

تلاوت سوره مبارکه انفطار به سبک استاد سعید مسلم


|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
دانلود تلاوت های صوتی استاد محمد تجری

استاد محمد تجري

تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه نبا

کلیپ تلاوت قرآن سوره مبارکه بلد

تلاوت سوره مبارکه احزاب سال ۸۶ (بزودی)

بمناسبت میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع)

تلاوت سوره مبارکه نبا و فجر سال ۸۳ (بزودی)

اختتامیه اولین دوره مسابقه استانی قرائت قرآن کریم در بندرگز

تلاوت سوره مبارکه بقره سال ۸۷ (بزودی)

بمناسبت هفته وحدت


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
تصاویری از حضور قاری برجسته محمد تجری در مراسمات مختلف استان گلستان

تجری


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
آموزش مقامات فرعی با صدای استاد محمد تجری (بزودی)

استاد محمد تجري

مقام رمل در مقام سه گاه

دانلود 

مقام نكريز در مقام نهاوند

دانلود 

مقام كاريكورد در مقام حجاز

دانلود 

مقام چهارگاه در مقام حجاز

دانلود 


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
آموزش مقامات قرآنی با صدای استاد محمد تجری (بزودی)

استاد محمد تجري

مقام صبا

قرار

جواب

جواب جواب

مقام نهاوند

قرار 

 جواب

جواب جواب

مقام عجم 

قرار

 جواب

جواب جواب

 مقام بيات

قرار 

جواب 

جواب جواب

 مقام سه گاه

 قرار

 جواب

جواب جواب

 مقام حجاز

 قرار

 جواب

جواب جواب

 مقام رست

قرار 

 جواب

جواب جواب


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
بررسی مقامات و الحان موسیقی عرب

در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های انها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت صنع بسحر گنجانیده شده اند.

ص مخفف مقام صبا - ن نهاوند-ع عجم- ب بیات- س سه گاه- ح حجاز و بالاخره ر مخفف مقام رست می باشند.

هر چند بعضی مقام چهار گاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.

در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات ان خواهم نمود.

مابقی را در ادامه مطلب جویا شوید .


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
دانلود تلاوت های تصویری استاد محمد تجری

استاد محمد تجري

تلاوت بسیار زیبای سوره مبارکه مریم به سبک استاد عبدالباسط

(اختتاميه جشنواره بزرگ علوم قرآنی غرب استان گلستان - بندرگز)

تلاوت سوره مبارکه انفطار به سبک استاد سعید مسلم


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
دانلود تلاوت های صوتی استاد محمد تجری

استاد محمد تجري

تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه نبا

کلیپ تلاوت قرآن سوره مبارکه بلد

تلاوت سوره مبارکه احزاب سال ۸۶ (بزودی)

بمناسبت میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع)

تلاوت سوره مبارکه نبا و فجر سال ۸۳ (بزودی)

اختتامیه اولین دوره مسابقه استانی قرائت قرآن کریم در بندرگز

تلاوت سوره مبارکه بقره سال ۸۷ (بزودی)

بمناسبت هفته وحدت


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
تصاویری از حضور قاری برجسته محمد تجری در مراسمات مختلف استان گلستان

تجری


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 22 بهمن 1391
معرفی
معرفی نرم افزارها                                                                                         

  • قرآن فلش آفلاین
    |
    امتیاز مطلب : 14
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 4
    |
    مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391
تلاوتهای "الزّجاجة"



|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391
حكمت ها
 حجت الاسلام و المسلمین عبدالله فاطمی نیا


         
دكتر حسین محی الدین الهی قمشه ای

  
         

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان



مرحوم علامه جعفری



معرفی كتاب

1- قرآن كریم

2-نهج البلاغه

3-غررالحكم

4-نهج الفصاحه

5-صحیفه سجادیه

6-تذكرة الاولیاء‌ (عطار نیشابوری)

7-گلشن راز (شیخ محمود شبستری)

8- مكالمات افلاطون

9- حدیقة الحقیقه (سنایی غزنوی)

10-دیوان حافظ شیرازی

11-بوستان سعدی شیرازی

12- رباعیات خیام

13-اسرار التوحید (محمدبن منور)

14-مثنوی معنوی

15- اوصاف الاشراف(خواجه نصرالدین طوسی)

16-مثنوی عطار نیشابوری

17-قصص الحكم (محی ادین عربی)

18- فیه ما فیه (مولوی)

19-قصوص الحكمه (ابو نصر فارابی)

20-بهشت گمشده (جان میلتون)

21- كمدی الهی (دانته)

22-سیرت كوروش كبیر (كنسوفون)

23-پنج گنج (نظامی گنجوی)

24-اسفار (ملاصدرا)

         
مجموعه كامل
منبع:راسخون،یاسین مدیا
   


یا مهدی،ادركنا

|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391
باغ قرآن
مقدمه :

ما در این قسمت برآنیم که به یاری خدا تلاوتهای شاخص و ترجیحا جدیداساتید را از نظر معنایی بررسی کنیم.



 :Download

آیاتآخر سوره حشر:
 
 آیه اول این تلاوت با توصیه ای از جانب خدا بربندگان است، اگر شما معنای این آیه را ندانید با شنیدن آوای ابتدایی ذهن شما بهسمت شنیدن یک توصیه میل می کند،"ادای کلمه ولتنظر"را دقت کنید.
  (ایکسانیکه ایمان آورده اید بپرهیزید از خدا و بنگر شخص چه پیش فرستاده است بری فردا...)
 - وقفو ابتدای هوشمندانه باضافه لرزشهای تحذیری در لفظ جلاله "الله"، دردقیقه 1:45 تلاوت.
 -فراز دقیقه 2:22 را با ریز نغمات متفاوتی میتوان آغاز کرد (مقام بیات، مقام وسیعی است)، استاد با توجه به معنی "ونباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کردند پسخودشان را فراموش کردند"،هنرمندانه و به جا "ولا تکونوا"را به حالت نهی با تحریر خاص نهی و نیز نشاندنصوت در "تکونوا" این حالت را القاء می کند. هم چنین تأسف را در"فانسهم انفسهم=پس خودشان را فراموش کردند"حس می کنید.
- مقصودتلاوت در عبارت"لا یستوی أصحب النار و اصحب الجنة ..." تأکید بر اینواقعیت مهم است.

---برخی اساتید تلاوت خود را به دوبخش کلی تقسیممی کنند اول :با قرائت چند آیه در حول و حوش اکتاو 2 مقدمه ای ازتلاوت را شکل می دهند و بعد در انتقالی به اصل تلاوت خود (بخش دوم) می رسند.---

- در اینجا در دقیقه پنجم و در جایی به حق مناسب "آیه راجع بهقرآن است،یعنی همان مرجعی که ناطق مطالب است و حقیقتی را بیان می کند که بسیارتفکر برانگیزاست"، این انتقال صورت می گیرد.
- در دقیقه 5:43 کثرت مثالها را می توانحس کرد.(و تلک الامثال نضربها... لعلهم یتفکرون)."تعدد مثال ها برای فهمیدن"
- چهکسی این کارها را انجام داده؟ (هو الله)
--هوالله را در همین نغمه با حالات دیگری هم میتوان بیان کرد،مثلا می توان "الله" را ساده گفت،می توان وقف نکرد؛ می توان با اکتاو پایینتریاداء کرد--
- حال می شنویم که چه زیبا وقف می شود،با یک رفت وبرگشت کوچک صوتیتأکید روی "الله، همو که این کارها را انجام داده" صورت می گیرد. و بهحالتی پر تحریر و (تنبیه=آگاهی) به سراغ معرفی "الله" می رود.
- تحذیرهای "لآ" تأکیدهای "هو الله" و همه این شور ،همه و همه در جهت معرفی حضرت باری تعالی است.
- مجدد در 7:15 تأکید روی "هو الله" با وقف بر آن ومجدد با تحریرهایی متفاوت تر از فراز قبل به معرفی حضرت باری تعالی می پردازد.
- دردقیقه 8:30 تأکید مجدد و این بار در آیه بعد و یک مقدمه خوانی دارد.
- دردقیقه 9:40 با برگشت به آیه"لو أنزلنا..."و در جایی که انتقال اول را انجام داده بود،مجدد و با الهام از آیاتی که تا کنون از قرآن کریم خوانده می رود تا معنای "اگر این قرآن را بر کوه نازل می کردیمهر آینه آن را..." را تداعی کند.(افزایش نیم پرده ای در"الله")
- در 11:5 پیوسته خوانی را بعد از تأکیداتی که کرده انجام می دهد و وقفنمی کند گویی که مطلبی را تعریف کرده و هم اکنون آن را حتمی و تمام شده می داند.
-11:45 آیهبعد را هم  پیوسته می خواند.(این افت پله صوتی در جهت حاکم کردن حالتی آرامش بخشاست و آن به دلیل شناختن صفات عظیم پروردگار می باشد که موجب دلگرمی و آرامش میشود.)
- در دقیقه 13:05 مجدد با ارتقاء پله صوتی به جلال و جبروت صفات الهی وحق بزرگی که با آفرینش ما دارد را اشاره دارد.
- جدا سازی به منظور اهمیت دادن به مفهومبلند" لهالاسمآءالحسنی"و ادامه مطلب.
- دقیقه 14:49 بازگشت به آیات "هو الله"است و این بار با نغمه ای دیگر که بسیار عاشقانه و عابدانه است، یعنی با روایتآیات آنچه تا حال شنیدید و خواندید و معرفت یافتن به "هوالله" نوبت عاشقو عابد شدن به حضرت دوست است.
(فراز هوالله دقیقه 15:28 و حالات و تحریرها و لرزشهای دقیق 15:37 ووقف در هوالله آیه بعد و مجدد دقیقه 16:22 و فراز جاویدان دقیقه 16:33 و اشک صوتیخواسته یا ناخواسته دقیقه17:35 که راجع به شریک گرفتن برای خدای یگانه است.)
- اگردقت کنید در این فرازها که از تحریرها،لرزشها و ... استفاده شده است، خبری ازتحذیر و تحریرهای آن نیست.
-معمولا مقرئین بعد از ایجاد فضای لطیف مذکورکمی حالت پرسشگرانه را پیش می گیرند و آن به این معنی است که من و ما چرا این همهزیبایی و الوهیت را نادیده می گیریم و از خداوند دور می شویم(این در دقیقه 17:56 ملموساست وعبارتی است که شامل‌"عما یشرکون" می باشد.)
- در دقیقه 18:48 نغمه تغییر می کند وشکل تکامل یافته توضیحات فوق است.

 سوره بلد:

ادامه دارد...

|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391
دانستنی های قرآنی



*مراحل نزول قرآن:
 1-نزول در لوح محفوظ
 2- نزول در بیت العزّه آسمان دنیا
 3- نزول تدریجی آن به وسیله جبرائیل بر پیامبر اسلام (ص)

*گردآوری و نگارش قرآن در زمان حیات پیامبر (ص):
 پیامبر اسلام (ص) برای صیانت از نصوص قرآنی علاوه بر نیروی حافظه خود و مردم دستور به نگارش قرآن داد كه به این نویسندگان "كَتّاب وحی" گفته می شود.
 شمار این نویسندگان وحی به چهل وسه یا چهل وپنج نفر بالغ است كه برترین آنها كه سرپرستی به كار دیگران را نیز برعهده داشتند ، عبارتنداز:
  1- علی بن ابیطالب (ع)
  2- معاذ بن جَبَل
  3- زیدبن ثابت
  4- اُبَی بن كعب
  5- ابوزید ثابت بن زید بن نعمان

*رسم الخط قرآن :
 در صدر اسلام، آیات قرآن را با خط كوفی می نگاشتند و درسال (310-قمری) ابو علی  محمد بن علی بن حسین مُقله اثنی عشری خط نسخ را ابتكار نمود كه جایگزین خط كوفی گردید.

*علامت گذاری حروف قرآن :
 به گفته بیشتر مورخین ، اولین كسی كه تمام قرآن را علامت گذاری كرد ، ابوالاسود دؤلی بود. وی علم صرف و نحو را از حضرت علی(ع) آموخت و كار علامت گذاری قرآن را به پیشنهاد حضرت علی (ع) انجام داد.

*نقطه گذاری حروف قرآن:
 نقطه گذاری حروف قرآن به وسیله ابوالاسود دؤلی انجام گرفت، وبه قولی این عمل توسط "نصر بن عاصم لیثی بصری" و "یحیی بن یَعمُر عَدوانی بصری قاضی خراسان" كه ا شاگردان ابوالاسود دؤلی بودند انجام یافت. سپس ابو حاتم سجستانی نحوی و قاری ایرانی (متوفی248قمری) علامت تشدید را ابداع كرد.

*نام های قرآن :
 كتاب ، مبین ، كریم ، نور، هدی‌ ، فرقان ، موعظه ، حَبل ، صراط ، مُطَهّرَه ، مَثانی ، تَنزیل ، حقّ ، عزیز ، مُنادی ، قَیِّم ، مُكَرمه ، فصل ، بُشری ، وحی ، شِفاء ، بَلاغ ، عَلِیّ ، نَبَأ ، صُحُف ، تَذكرَه ، مَجید ، عُروَة الوُثقی ، عِلم ، صدق ، كَلام و مُهَیمِن ، أحسن الحدیث ، حِكمة ، هادی ، مُمَكرّمة ...

*اولین و آخرین سوره قرآن :
  سوره "علق" اولین سوره و سوره "نصر" آخرین سوره است. (به ترتیب نزول)

*اولین و آخرین آیه قرآن :
 آیه اول سوره علق ، اولین آیه و آیه 281 سوره بقره ، آخرین آیه است.

*اولین كلمه قرآن در نزول :
  إقرأ

*اولین و آخرین حرف قرآن :
 "ب" اولین حرف ، (بسم الله ...) و "سین" آخرین حرف (النّاس) است.

*كلمه وسط قرآن :
 "وَلیَتَلَطّف" كلمه وسط قرآن است و حرف "تاء" حرف وسط قرآن است.

*طولانی ترین و كوتاهترین سوره قرآن :
  سوره بقره با 286 آیه و 1621 كلمه و 25500 حرف ، طولانی ترین سوره و سوره كوثر با سه آیه و 10 كلمه و 43 حرف ، كوتاهترین سوره است.

*طولانی ترین و كوتاهترین آیه قرآن :
 كوتاهترین "مدهامتّان" و به عقیده برخی "یس" و بلندترین "آیه 282 سوره بقره" است.

*اسامی بخشهای مختلف سُور قرآن:
   سَبعِ طِوال : نام هفت سوره طولانی قرآن است كه به ترتیب عبارتند از:
 بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، انفال و توبه.
   مئین (مِأَینِ) : سوره هایی كه شامل حدود صد آیه هستند كه به ترتیب عبارتند از:
 اسراء، كهف، مریم، طه، انبیاء، حج و مؤمنون.
   مثانی : سوره هایی كه بعد از مئین قرار گرفته اند، زیرا این سوربعد از مئین، و در مرتبه دوم     وبعد از سبع طوال قرار دارند و چون مئین به منزله مبادی است از آن جهت چون پس از مئین قرار  گرفته اند ، به "مثانی" معروف شده اند.
   مفصّل :  شامل همه سوره های كوتاه قرآن است.

*دیگر تقسیم بندی ها :
 مُمتَحنات : سوره های فتح، حشر، سجده، طلاق، قلم، حجرات، ملك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه، تحریم
  اََل : سوره های بقره، آل عمران، اعراف، عنكبوت، روم، لقمان و سجده
  مُسَبِّحات : سوره های اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی
  حمد یا حامدات : سوره های حمد، انعام، كهف، سباء و فاطر
  عِتاق : سوره های اسراء، كهف، مریم، طه و انبیاء
  عَرائم : سوره های سجده، فصلت، نجم و علق
  قُل : سوره های كافرون ، اخلاص، فلق و ناس
  طَواسین : سوره های شعراء، نمل و قصص
   زَهرَوان : سوره های بقره و آل عمران
   قرینتین : سوره های انفال و برائت
   مُعَوَّذتین : سوره های فلق و ناس


  قراء سبعه:
پس از رسول اعظم (ص)، صحابه، معلم قرآن برای مردم بودند و سپس تابعان این مقام را یافتند و آنگاه تابعان تابعان ، بعد از آن نوبت به قراء سبعه رسید.(50-190قمری)
  1-نافع‌ : " ابو عبدالله نافع بن ابی نُعَیم"، اهل اصفهان بوده و در مدینه می زیست و در همانجا در گذشت، وی قرآن را نزد "مَولی ام سلمه" همسر رسول خدا (ص)، قرائت نمود. راویان وی عبارتند از : ورش و قالون
  2- ابن كثیر: وی از ایرانیانی بود كه كسرای ایران او را با كشتیهایی كه به یمن فرستاده بود برای فتح حبشه گسیل داشت. راویان وی عبارتند از : بَزیّ و قُنبل .
  3- عاصم بن ابی النجود كوفی : از مردم كوفه است و شیعی بوده است. عاصم با یك واسطه  راوی قرائت حضرت علی (ع) است.
  4- حمزة بن حبیب زیّات كوفی‌ : اهل ایران و شیعی بوده اند و قرآن را برامام صادق (ع) قرائت كرده است.
  5-ابوالحسن كسائی كوفی : اهل ایران بوده و در "طوس" یا "ری" وفات كرده است.وی قرئت را چهار بار از حمزه اخذ نمود و راویان او عبارتند از : حفض دوری و ابوالحارث
  6- ابو عَمرو بن علاء بصری : اهل ایران بوده و در میان قراء سبعه از لحاظ كثرت  اساتید و شیوخ قرائت، كسی به پای او نمی رسد و راویان او عبارتند از : دوری و سوسی‌(وی ایرانی و اهل شوش بوده است).
  7- ابن عامر دمشقی : وی در زمان عمر بن عبدالعزیز و قبل و بعد او ، امام مسجد اموی دمشق بود. راویان او عبارتنداز : هشام و ابن ذكوان


|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : دکتر م معروف . پوریا تمسکنی
تاریخ : 25 شهريور 1391